concert

Eliane Radigue

'Occam I', 'Occam River I' & 'Occam Delta II' by Julia Eckhardt, Rhodri Davies & Carol Robinson

+ gesprek met Eliane Radigue

VR 08.02 2013 — 20:00

20:00 - 21:30 OCCAM I / OCCAM RIVER I / OCCAM DELTA II
22:00 - 22:30 Alain Franco in gesprek met Eliane Radigue, Carol Robinson, Julia Eckhardt en Rhodri Davies.

Dit concert begint om 20u00. Laatkomers kunnen niet toegelaten worden in de zaal om het concert niet te storen. Zorg dus zeker dat je op tijd aankomt!

De Franse componiste Eliane Radigue (°1932) is een pionier op het gebied van elektro-akoestische muziek. Deze oud-leerlinge van Pierre Henry en Pierre Schaeffer heeft een bescheiden, maar uiterst uitzonderlijk, oeuvre opgebouwd. Haar grote muze is de Arp 2500 synthesizer, waarmee ze al jarenlang subtiele en pure muziek componeert die de opperste concentratie van de luisteraar vraagt. Vanuit een intens beleven van het Tibetaanse boeddhisme assembleert Radigue traag evoluerende, weidse klankschappen.

Occam is een van haar nieuwste akoestische composities, geschreven voor harpist Rhodri Davies, altvioliste Julia Eckhardt en basklarinettiste Carol Robinson.

De Walesche harpist Rhodri Davies confronteert de traditionele concepten van harp door het gebruik van preparations, detuned, bowed en e-bowed strings. De invloed van live electronics en musique concrète is merkbaar in zijn interesse voor en zijn zoektocht naar noise, stilte, textuur en abstract geluid op zijn akoestisch instrument. Naast solo performances werkt Davies nauw samen met o.a. John Butcher, Evan Parker, Chris Burn, Mark Wastell en Ingar Zach.

De Amerikaanse klarinettiste en componiste Carol Robinson is gepassioneerd door improvisatie, zowel in de gekende klassieke als in de experimentelere hedendaagse muziek, en steeds op zoek naar nieuwe invalshoeken. Naast haar werk met verschillende componisten (Giacinto Scelsi, Nono, Morton Feldman, Phil Niblock, Berio…), werkt ze ook vaak samen met video-artiesten, fotografen, choreografen en muzikanten uit andere genres.

Julia Eckhardt, groeide op in Berlijn en is altvioliste in het veld van gecomponeerde en geïmproviseerde hedendaagse muziek. Na haar studies viool in Rotterdam en Brussel speelde ze in verschillende kamermuziekgroepen en in het Nationaal Orkest van België. Sinds 1996 is ze artistiek verantwoordelijke bij Q-O2, een ensemble voor hedendaagse experimentele en geïmproviseerde muziek en sinds 2006 ook een werkplaats voor muziek en klankkunst. Eckhardt maakt deel uit van Incidental Music, een internationale groep voor conceptuele muziek (met Manfred Werder en Normisa Pereira da Silva).

Alain Franco werd geboren in Antwerpen en woont in Brussel. Hij studeerde muziek aan de conservatoria van Brussel, Luik en Antwerpen, behaalde er een masterdiploma voor piano en kreeg er meerdere eerste prijzen. Daarnaast behaalde hij eveneens het diploma DEA musicologie van de XXe eeuw (IRCAM-EHESS). Hij was vaste dirigent van het ensemble Champ d'Action (1989-1993) en heeft sindsdien samengewerkt met het Ensemble Modern (Frankfurt), het Ictus ensemble (Brussel), het ensemble Musiques Nouvelles (Brussel), het Filharmonisch orkest van Luik, het Orkest van de Opera van Lyon, het Prometheus ensemble (Leuven), het ensemble Oh Ton (Oldenburg), de Beethovenacademie (Antwerpen) en de BBC Singers.

“The freedom to be immersed in the ambivalence of continuous modulation with the uncertainty of being and/or not being in this or that mode or tonality. The freedom to let yourself be overwhelmed, submerged in a continuous sound flow where perceptual acuity is heightened through the discovery of a certain slight beating, there in the background, pulsations, breath.”
- OCCAM I -

E. Radigue

“The force of inevitability as the smallest hint of sound gathers and grows. Air turned fluid. A water dance set into motion, vibrating through a keyless wooden tube. The water can only find its way. The sound can only expand, but slowly. There is no choice, only the impulse toward union, flowing onward in a great rotational cycle.”
- OCCAM III -

C. Robinson

“Working on OCCAM IV and playing it, is like being guided through a landscape of water, sometimes actively searching, sometimes letting the attention linger on whatever it is attracted to. It is a path between activity and drifting with the play of water, wind, and light shaping abstract patterns the ear is drawn to, with concentration and ease.”
- OCCAM IV -

J. Eckhardt