artistiek project

Ice on my Eyes

i.s.m. MUS-E Belgium

VR 24.05 — ZO 02.06 2013

Wenen is als druppels water die uit je ogen komen.

Schaamte is het gevoel als je iets niet durft.

Slapen doe je met je ogen dicht.

Een put is een diep donker gat in de grond.

Videokunstenares Tine Guns en actrice en woordkunstenares Rebecca Lenaerts werkten dit schooljaar samen met het zesde leerjaar van het St-Jozefscollege uit Aalst met het project MUS-E Bli(n)kt, rond het thema blindheid. Dankzij de begeleiding van twee volwassenen met een visuele beperking, Lesley en Tonia, werden de kinderen helemaal ingewijd in de wereld van de blinden en slechtzienden.

“Op welke manier kunnen we de wereld waarnemen als we niet zouden kunnen zien?”
Deze vraag was een startschot om bij kinderen een denkproces op gang te brengen over hoe we onze ogen, en oren gebruiken om de werkelijkheid te begrijpen. Wat volgde was een boeiende ontdekkingreis langs het werk van René Magritte en de surrealisten, het belang van het geheugen en de manier waarop we taal verwerven.

De tentoonstelling Watch that Sound in Netwerk vormde het uitgangspunt om over kunst te spreken en kunst te beschrijven.

Dit project wordt afgesloten met een presentatie van dit artistiek onderzoek, de tentoonstelling Ice on my Eyes, in Netwerk: een audiovisuele installatie waarin tekst, beeld en klank een spel spelen van aantrekking en afstoting. Het visuele, het auditieve en het tactiele communiceren met elkaar. Ice on my Eyes is niet alleen het resultaat van een artistiek onderzoek en een veelzijdige samenwerking maar stelt ook de vraag op welke manier kunst toegankelijk kan gemaakt worden voor mensen met een visuele beperking. In een maatschappij die voornamelijk visueel is ingesteld, zijn het de blinden die de minder-blinden op nieuwe mogelijkheden kunnen wijzen hoe we de werkelijkheid nog kunnen beleven.

MUS-E Bli(n)kt is een project van MUS-E Belgium, in samenwerking met Netwerk. MUS-E Belgium is een open platform voor professionele kunstenaars die vanuit een sociaal en maatschappelijk engagement hun kunstpraktijk vertalen in artistieke trajecten binnen het onderwijs.