event, screening, concert, performance

Virginie Bailly / Nicolas Guiot / Kristin Posehn / Isabelle Hayeur & Eric Raymond / Blink / Chuck Norris Doesn’t Sleep, He Waits … / Hans Appelqvist

Event#07

VR 23.03 2007 — 20:00

doorlopend | tentoonstellingen
Virginie Bailly (BE) / Nicolas Guiot (FR) / Kristin Posehn (US) / Isabelle Hayeur (QC) & Eric Raymond (QC)

doorlopend | screening
Blink (samenstelling Gasworks, Londen)
Nav Haq is als curator aan het Londense Gasworks verbonden. Hij publiceert geregeld artikels in Art Review, Bidoun en Yishu: Journal of Contemporary Chinese Art. Dit jaar is hij in België uitgenodigd om het volgende programma van Contour, de Mechelse biënnale voor videokunst, samen te stellen. Na zijn lezing over de Triangle Arts Trust in 2005, is hij voor de tweede maal te gast in Netwerk.

Gasworks heeft zijn vestiging in South East London. Het maakt deel uit van het Triangle Arts Trust, een wereldwijd netwerk van residenties en workshops. De Gasworks Gallery richt zich op de professionele ontwikkeling van kunstenaars en biedt curatoriële, administratieve en praktische ondersteuning. Tentoonstellingen worden gekoppeld aan een educatief programma dat thema’s en ideeën uit de hedendaagse kunstpraktijk voor een jong en professioneel publiek toegankelijk maakt. Het programma van Blink ontstond naar aanleiding van een open uitnodiging van Gasworks aan animatiekunstenaars. Nav Haq (i.sm. met de kunstenaars Haluk Akakçe en Saskia Olde Wolbers) maakte een selectie uit de diverse inzendingen. De screening geeft een caleidoscopisch beeld van actueel animatiewerk.

Met werk van John Baugh, Roderick Mills & Rosie Pedlow, progetto[ANTENNA], Amy Engels, Ranko Andjelic, Cecilia Lundqvist, Christinn Whyte & Jake Messanger, Semiconductor: Ruth Jarman en Joe Gerhardt, Bianca Edmonds, Miho Matsuda, Max Hattler, Ed McHenry, Helen Fletcher, Sarah Doyle, Inger Lise Hansen

..:.. | performance
Chuck Norris Doesn’t Sleep, He Waits … (Danai Anesiadou, Hans Bryssinck en Diederik Peeters)
Vanuit een gemeenschappelijk artistiek verleden en een aantal gedeelde affiniteiten gaan Danai Anesiadou, Hans Bryssinck en Diederik Peeters voor dit project als volwaardig trio van start. De drie kunstenaars raakten vanuit de plastische kunst bij dans, theater en performance betrokken. Hans Bryssinck en Diederik Peeters gingen tussen 2001 en 2004 een intensieve artistieke vennootschap aan, en realiseerden uiteenlopende performance-projecten in theaters en galerieën (wpZimmer, Antwerpen; W139, Amsterdam; Victoria, Gent; Programa Arts, Mexico DF…). Bij de meeste van die projecten was Danai Anesiadou nauw betrokken.

Chuck Norris Doesn’t Sleep, He Waits … (werktitel) wordt hun eerste voorstelling. Met een bijzondere voorliefde voor film nemen ze de tafel- en saloncultuur van de bourgeoisie onder de loep. Tussen beleefdheden en decorum in wordt al snel een opening naar een soort tussenwereld zichtbaar. Hunkerend naar de goedgelovigheid van de toeschouwer wordt vanuit de plooien, scheuren en gaten in de rationaliteit een alternatieve, illusoire werkelijkheid gecreëerd. Er ontstaat persoonsverwarring door dubbelgangers en er treden herhalingen, omkeringen en lapsussen in tijd en ruimte op. Ze graven in de donkere strata van ons collectief onderbewustzijn, waaruit ze beelden, symbolen en archetypes uit pop- en subculturen en uit de wereld van het occulte ophalen om beter uit te lichten. Tijdens Event #7 toont het drietal de eerste resultaten van een artistiek onderzoek dat zal resulteren in een première op het Timefestival.

..:.. | concert
Hans Appelqvist (SE, Häpna) Heeft het iets te maken met de extreem duistere winters en de korte zomernachten dat er in het hoge Noorden zoveel bijzondere platen gemaakt worden? Na de meer dan geslaagde doortocht van Tape en Ass in 2006, is Hans Appelqvist te gast voor een concert waarin folk, musique concrète, IDM, veldopnames, georkestreerde muziek en noise gecombineerd worden tot hedendaagse sprookjes met een uniek klankenpallet.

Naima, de meest recente creatie van de Zweed, is behalve een plaat ook een hedendaags orakel (mét pelikanenhoofd) dat het antwoord weet op existentiële levensvragen en ons van zware verantwoordelijkheden en donkere gedachten bevrijdt. Appelqvists laatste album geldt als eerste kennismaking met het bijzondere wezen. Het is niet de eerste maal dat de persoonlijke hersenspinsels van de Zweed model staan voor een conceptalbum. Zijn vorige plaat Bremort stond volledig in het teken van het gelijknamige zelfverzonnen oord in Skandinavië.