event

Myths in the Making

Les Maîtres Fous / Christian Kravagna / Olivier Marboeuf / Vincent Meessen / Mehdi A. / La Prière

VR 20.01 2012 — 20:30

Politiek, kolonialisme en migratie spelen een grote rol in het oeuvre van Vincent Meessen en Mohamed El baz. Vincent Meessen licht zijn oeuvre toe in een gesprek met curator en professor Christian Kravagna. REAL LIFE 2011, de nieuwe video van Mohamed El baz wordt tijdens het event geprojecteerd.

De evolutie van de installaties/performances van Medhi A. is permanent en onvoorspelbaar, zonder enige gemodelliseerde vorm. Het publiek wordt op een actieve en levendige manier betrokken in de performance. Zo creëert hij ontmoetingen. Hij bevraagt de plaats en de beweging van het lichaam in de ruimte. Op het event stelt hij een nieuwe performance voor met als titel Universal Attraction, die als permanente installatie tot en met 2 maart in het pakhuis te bezichtingen valt.

Christian Kravagna is kunsthistoricus, criticus, curator, en professor voor postkoloniale studies aan de Academie voor Schone Kunsten in Wenen. Hij programmeert (met Hedwig Saxenhuber) voor het Kunstraum Lakeside in Klagenfurt in Oostenrijk. Zijn onderzoeksthema's zijn globalisering en kunst, postkoloniale studies, institutionele kritiek. Hij publiceert regelmatig tekstbijdrages in tijdschriften en catalogi, zoals o.a. Das Museum als Arena. Institutionskritische Texte von Künstler/innen/, Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König 2001.

Les Maîtres Fous (1955) van Jean Rouch is een mijlpaal in de geschiedenis van de documentaire en antropologie. Deze korte indrukwekkende docu volgt een groep jongemannen die zich onttrekken aan het moderne stadsleven van Accra (Ghana) om een reeks mystieke en fysiek uitputtende rituelen uit te voeren.

Olivier Marboeuf, directeur van Espace Khiasma (Les Lilas, FR) verzorgt een lezing Deuxième vie. Hij was de curator en coproducent van de tentoonstelling My Last Life van Vincent Meessen in Espace Khiasma.

De film La prière van Florence Lazar onderzoekt religie en zijn performatieve en transculturele rol in de publieke ruimte. De kunstenares interesseert zich in de manieren van kijken en de strategieën van representatie. Haar laatste films werden opgenomen in de Parijse buitenwijken, in Clichy Montfermeil en in haar buurt Barbès, Parijs.

i.s.m. La malterie (Lille) en Espace Khiasma (Parijs).