nieuwe werelden van niks

Attempts on Significance / The Flicker / A Leap Year that Started on a Friday / 11 Fragments of Japan / History of the World, part eleven / The Drift / Background

selectie Arno van Roosmalen

DI 07.06 2011 — 20:30

In het kader van de tentoonstelling Radical Autonomy / nieuwe werelden van niks stelde Arno van Roosmalen, directeur van Stroom Den Haag en medecurator, een fascinerend filmprogramma samen, dat hij zelf komt voorstellen. Het programma presenteert aanzetten tot betekenisgeving. De makers werken in het algemeen vanuit een ongebonden positie en laten zich niet voegen in gekende en geaccepteerde schema’s van representatie, overdracht, retoriek..., maar zoeken naar een open vorm om waarneming en betekenisgeving tot stand te brengen op een oorspronkelijke wijze of deze te ondervragen.

Clara Palli Monguilod Attempts on Significance (2010, 4 min)
Clara Pallí Monguilod's film gaat over de dunne lijn tussen kunst en leven, de rol van kunst in het dagelijkse leven. Monguilod: All means that, at the end, give the spectator the feeling that a mixed sense of familiarity and absurdity cannot easily be unraveled.

Tony Conrad The Flicker (1966, 30 min) (16mm)
Eén van de bekendste werken uit de jaren zestig, van levende legende (muzikant en filmmaker) Tony Conrad. Hij bestaat uit slechts 5 verschillende frames: een waarschuwingstekst, twee titelbeelden, een zwart beeld en een wit beeld. Een bijna stroboscopische visuele ervaringen die z'n tijd op dat moment ver vooruit was en veertig jaar later in de videokunst nog steeds navolging vindt, zie o.a. Dreamachine van Edith Dekyndt. Speciaal voor de soundtrack bouwde Conrad trouwens een synthesizer.

Sara Rajaei A Leap Year that Started on a Friday (2010, 5 min)
De Iraanse Sara Rajaei vertelt haar herinnering aan een aanslag waar ze als jong kind getuige van was. De herinnering is geabstraheerd tot tekst en een aantal beelden die de beklemmende nachtmerries na de aanslag proberen te vatten.

Paulien Oltheten 11 fragments of Japan (2009, 21 min)
De interesse van de Nederlandse fotograaf en kunstenaar Paulien Oltheten richt zich voornamelijk op de stad als publiek domein en het gedrag van mensen in de openbare ruimte. Als een onderzoeker speurt ze naar merkwaardige momenten, kleine gebaren en de onbedoelde performances die mensen soms geven in de publieke ruimte. Waar ze in haar vorige werk zich nog opstelde als passieve observator neemt ze in de video 11 fragments of Japan actief deel aan het werk, hetgeen een amusant en soms absurd resultaat oplevert.

Herman Helle / Hotel Modern History of the World, part eleven (2005, 4 min)
Deze animatie van Herman Helle (geproduceerd door Hotel Modern) is even kort als dramatisch. Met materialen als klei en huishoudelijk afval wordt de aanval op het World Trade Center geschetst vanuit het perspectief van de slachtoffers.
Hotel Modern is een theatergezelschap dat de grote thema’s uit de wereldgeschiedenis uitwerkt in voorstellingen die een combinatie zijn van poppenspel, videoregistratie, soundscapes en live-animaties. Het mechanisme van de voorstelling is transparent, maar doet niets af aan haar evocatieve kracht en empathische werking.

Simon Dybbroe Møller The Drift (2010, 7 min)
Kunstenaar Simon Dybbroe Møller presenteert zijn film the Drift. Hierin monteerde hij schijnbaar willekeurig close-ups van tot de verbeelding spreken stalagtieten en -mieten in de grotten van de Boboli Garden in Firenze. Hij probeert ze vatten in hun naakte essentie: hun gewicht, massa, materiële eigenschappen.

Magali Reus Background (2009, 8 min)
Zes atletisch gebouwde mannen, het zouden soldaten kunnen zijn, voeren een reeks gechoreografeerde fysieke taken uit in een surrealistisch woestijnachtig landschap. Een spel tussen drie schijnbaar generische elementen: mannen, hun materiaal en het landschap, waarbij voor- en achtergrond niet duidelijk zijn.