tekst

VLAM, een tekst

Frank Snyders

Indien een gebouw, voorlopig nog, leegstaat, dient dat gevuld.
U kan het wel even stellen, zonder eten en met weinig drinken. In het bijzonder wanneer uw ingewanden zich samentrekken, eensgezind met uw naar buiten gekeerde aandacht, weze het studie dan wel mijmering (of beide samen, waarom niet?). Maar dan, in een niet eens zo plotse wisseling van het gemoed, bent u uit op iets als een feest: men zal zich goed vullen, en zich laven - de dorst, nietwaar?-. Studie en mijmering hebben stof geleverd voor ontelbare gesprekken, en men maakt zich op voor knipoogjes, lachen, ruzie en hernieuwde vriendschap. De interesse. Het 'inter-esse'. De vlam erin.
Dit gevoel van hongerende concentratie vindt u terug in de zwenkende standpunten van de camera in de film die Lieve D'hondt maakte van het lege interieur van de voormalige 'Passementerie Van den Brulle'. Naast de vismijn (nu omgevormd tot een kindertuin) aan de rivier in Aalst, niet ver van de brug waarover treinen het station in- en uitdenderen. Het koele oog(?) glijdt langs verwering, verinnerlijkt de ruimtelijkheid en registreert nu geschiedenis. Deze film, registratie 'in illo tempore', vormt de focus van de tentoonstelling VLAM, getoond via een kleine monitor, bescheiden opgesteld in een hoekje op een passage nabij een betonnen trap. De pendant van deze focus, ook al bescheiden, bevindt zich diagonaal aan de andere zijde van deze fabriek, in het documentatiekamertje naast de controleruimte die, als de brug van een schip aan de kapitein, een panorama biedt op de vroegere productiehal. Het zijn de maquette en enkele plannen, door architect Eugeen Liebaut, voor Netwerk2, de nieuwe bestemming van dit gebouw.
Wanneer een gebouw, wachtend op zijn transformatie, voorlopig nog even leeg blijft, kan men het toch al invullen: de 'oikos', de haard, het vuur dient onderhouden. Zestien hedendaagse kunstenaars toonden hun werk op de tentoonstelling VLAM. De diverse media, van plakband tot video, en uiteenlopende thematieken, van ironie tot architectuur, stemden zij af op de intensiteit en ruimtelijkheid van dit gebouw. Het opmeten is begonnen, met kunstwerken als bijzondere toetsstenen. Feest!