tekst

Title

John Baldessari

John Baldessari laat zich tijdens de jaren zeventig opmerken door zijn toe-eigeningen van beeldmateriaal uit de wereld van de publiciteit en de populaire cinema. Hij selecteert bijvoorbeeld vertrouwd aandoende beelden uit het B-filmrepertoire van Hollywood en print ze af op canvas, vaak vergezeld van woorden of lapidaire teksten, of gedeeltelijk bedekt met vlakken in primaire kleuren. Zijn confrontaties van woord en beeld spelen in op de blinde vlekken van het zien, en roepen associatieve structuren op die tegelijk verwijzen naar schilderkunst, kunsttheorie en mediakritiek.

Title is ongetwijfeld een van zijn meest radicale projecten. Dit videowerk uit 1974 bestaat uit de opeenvolging van minimale beelden gesneden uit een klassieke speelfilm, geordend volgens strakke pre-narratieve categorieën: de objecten, de personages, de landschappen, de frames met twee vormen, en de start van een dialoog of een handeling.
 In Title toont hij aan hoe film betekenis fabriceert en in scène zet, om ze misleidende ervaringen van ruimte en tijd te genereren. I am somehow trying to jam the media world together with what we would call the ‘real world’, verklaarde Baldessari later in een interview.1

1 www.artnet.com/Magazine/FEATURES/davis/davis12-7-04.asp