tekst

Salammbô

Rober Racine

De Canadese kunstenaar Rober Racine, in België ook bekend omwille van zijn deelname aan Jan Hoets Documenta in 1992, kreeg een opleiding als musicus. In 1978, op tweeëntwintigjarige leeftijd, speelt hij Vexations van Eric Satie, tegelijk het kortste (de melodie duurt niet langer dan een minuut) en het langste stuk uit Saties repertoire (op de partituur staat te lezen: Pour se jouer 840 fois (...) – een aanwijzing die Racine letterlijk neemt).

Rober Racine, Salammbô, 1980, fotografische neerslag, verschillende afmetingen. Performance in het Museum voor Schone Kunsten, Canada, Ottawa, 1980.

Bij Racine krijgt herhaling een mateloze allure; zijn performances zijn stachanovistische prestaties die urenlang blijven voortduren. Later schrijft hij zes romans van Gustave Flaubert over met de hand. In 1980 declameert hij een integrale versie van Salammbô, een boek van dezelfde auteur, op een trap waarvan de vorm overeenstemt met het aantal hoofdstukken van het boek en de breedte van de treden met het aantal woorden per hoofdstuk. De performance duurt veertien uur. Racine, in 1993: L’artiste est là pour offrir des visions, transcender le réel, le montrer sous de nouveaux angles. Il ressemble à un pilote d’essai. Il repousse toujours plus loin les limites de l’exploration du monde et de l’infini.1

1 Citaat uit een interview in het tijdschrift Voir. www.prixduquebec.gouv.qc.ca/recherche/desclaureat.asp?noLaureat=359