tekst

Countdown

Nelson Henricks

De Canadese videokunstenaar Nelson Henricks toont passages van tijd aan de hand van al dan niet betrouwbare biografische elementen, binnen een veelzijdig oeuvre dat de hedendaagse condition humaine niet zonder weerhaken in de kijker zet.

In Happy Hour, een video-installatie uit 2002, staat een oude wekker centraal: de kunstenaar maakte een reconstructie van de foto waarop hij het object als twaalfjarige op Kerstmis in ontvangst neemt. Diezelfde wekker geeft de tijd aan tijdens een performance waarin de opkomende lichamelijke effecten van overmatig alcoholgebruik als metafoor dienen voor het verglijden van tijd, het verlies van onschuld en de onvermijdelijke omkering van werk en genot.

Nelson Henricks, Countdown. 30 sec., in loop, 2007, Video projection, colour, silent. Courtesy of the artist.

In Countdown, Henricks bijdrage aan Time as Activity, duikt weer dezelfde wekker op, als onderdeel van een gejaagde opeenvolging van getallen die verschijnen in close-up, vluchtig te herkennen aan details uit het dagelijkse leven. De cijfers evolueren in dalende volgorde, als de kwantitatieve parameters van uiteenlopende meetsystemen. Ze vormen een numerieke reeks die tegelijk ook associatieve effecten heeft, reikende van meetlatten, rekenmachines, thermometers, telefoons, computers tot horloges, uren, minuten, dobbelstenen, tijd, spanning, geluk en ongeluk.1

1 www.nelsonhenricks.com/countdown.html